Muutama kisa on tullut
jälleen ajettua ja ”tuloksien” metsästys jatkuu edelleen kiivaana. Toki olen
ajanut monia kisoja melko hyvin, mutta huipputulokset ovat jääneet vielä
saavuttamatta.
Starttasin
Jämi84-kisaan tavoitteenani välikirin voitto ja Sasun auttaminen koko kilpailun voittoon.
Tietysti tavoite oli ajaa myös mahdollisimman hyvä loppusijoitus, mutta
realistinen tavoite oli satsata ensimmäiselle puolikkaalle ja katsoa sitten
mihin se riittää. Lähdimme Sasun kanssa heti lähdöstä kärkeen ja ajelin ehkä
hieman turhan paljonkin keulilla kuluttaen energioita. Olo tuntui alusta asti hyvältä,
joten hairahduin kuluttamaan voimiani liikaa. Tämä kostautui välikiriin
tullessa, kun virolaiset pääsivät vetämään kirijunassaan levänneen miehen
kärkeen. Olin hyvin iskupaikoilla, mutta en pystynyt pärjäämään Helmet
Tamkörville. Kova luukutus välikirin voitosta veti jalat niin koville hapoille,
että tipuin pääryhmästä heti ensimmäisessä kirin jälkeisessä nousussa. Kesti pitkään palautua
rypistyksestä ja jouduin tekemään kovasti töitä, että sain lopulta pääryhmän
kiinni. Sitten ajelin ryhmässä ja ajoin yhden vaarallisen irtioton kiinni.
Tämän jälkeen jalat kramppasivat pahasti ja jouduin jättäytymään jälleen
ryhmästä. Tässä vaiheessa oli ajettu noin 40 km. Loppuosa kisasta olikin
hirveää tuskaa. Ajelin yksin omaa hiipuvaa vauhtiani ja en pysynyt takaa
tulleiden ajajien mukana. Pettyneenä sain rullattua itseni maaliin lopen
uupuneena. Välikirin voitto oli lähellä, mutta muuten kisasta ei jäänyt oikeen
mitään. Sasu nappasi toisen sijan tiimille, joten se oli kuitenkin lohdullista.
Jämin jälkeen oli
jälleen vaikea tarttua kiinni treenistä työkiireiden takia ja kesti muutenkin useamman
päivän että palauduin. Parin viikon päästä lähdimme Sasun kanssa Horteniin,
Norjaan, ajamaan XCO:n PM-kisoihin sekä toiseen C-kategorian kisaan. Rata oli
teknisesti hyvin haastava ja jokaisen kierroksen alussa noustu lähes kilometrin
tekninen nousu koetteli kovasti miestä. Lähes kaikki kuskit ajoivat
täysjoustoilla, joten olin itse kovilla jäykkäperäisellä. Siitä ei kisa
kuitenkaan jäänyt kiinni sillä kunto ei ollut vain kohdallaan. Lauantain
kisassa olin alussa aivan pulassa ja olo tuntui dieselimäiseltä. Vasta
viimeisillä kahdella kierroksella sain ajettua parhaani, kun yritin paeta takaa
tullutta kilpailun johtajaa. En onnistunut kuitenkaan aivan, vaan jouduin
kierroksella ohitetuksi juuri ennen loppua. Sunnuntain kisaan lähdin kovemmin
odotuksin, mutta jalat eivät olleet palautuneet lauantaista ja jouduin
keskeyttämään kisan puolivälissä.
![]() |
Kuva: Marko Hankkila |
Sisuuntuneena treenasin
sitten seuraavalla viikolla Korson XCO-kisojen rataa lähes joka päivä ja halusin menestyä siellä.
Kunto tuntui päivä päivältä paremmalta ja lähdin luottavaisin mielin kisaan.
Alkuverkat menivät kuitenkin mönkään sähläilyjen vuoksi ja jouduin lähtemään
lähes kylmiltään viivalle. Pysyin kuitenkin kärjen mukana kierroksen ja tämän
jälkeen taistelin kolmannesta sijasta. Rengas kuitenkin tyhjeni toisen
kierroksen puolivälissä liian kovan yrityksen johdosta ja jouduin luopumaan
pronssitaistelusta. Taluttelin pyörää seuraavaan huoltoon ja hukkasin aikaa
monta minuuttia, pudoten kisan viimeiseksi. Yritin sitten kiekon vaihdon
jälkeen rajusti tavoittaa edellä menijöitä, mutta ajo oli haparoivaa eikä
lainkaan rentoa. Lopulta löysin rentouden ja nousin kuudenneksi. Kisassa fiilis
oli erinomainen ja yksi kauden parhaista ajoista. Silti jäi harmittamaan se
että hyvää tulosta ei tullut vieläkään.
Eilen kävin ajamassa
Keski-Suomen mestaruustempon Leppälahdella ja ajoin ylivoimaiseen voittoon.
Olin tyytyväinen suoritukseen ja jalat tuntuivat toimivan. Toivottavasti hyvä
vire jatkuu myös seuraaviin kilpailuihin. Jos muistaisin nyt myös treenata
kilpailuiden välillä, enkä vaan palautella. Loppukauden tavoitteena on vielä
päästä palkintokorokkeelle jossain isommassa kilpailussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti