perjantai 26. helmikuuta 2016

Wattbike 4 km SM Tampereella 20.2.2016



Viime lauantaina kävin ajamassa Tampereella tämän talven viimeisen Wattbike-sarjan osakilpailun. Haasteena oli rikkoa tämän kauden kakkossijojen putki ja tavoittelinkin tästä 4 km SM-kilpailusta kultamitalia. Valmistautuminen kilpailuun sujui kuitenkin huonosti ja testiajot eivät lupailleet kovinkaan hyvää loppuaikaa lauantain kisaan. Päätin kuitenkin tehdä parhaani ja katsoa mihin se riittää, vaikka olo ei ollut kovinkaan luottavainen ennen kisaa.
 
Kuvaaja: Marjatta Halme


Pidin pienoisena ennakkosuosikkina Jussi Joensuuta joka on tämän kauden kisoissa ajanut kovia aikoja etenkin 4 km kisoissa. Ajattelin lähteä ajamaan omaa suunnittelemaani vauhtia, vaikka tiesin Jussin lähtevän kovalla alkuvauhdilla matkaan. Päätin kokeilla tällä kertaa vanhaa tekniikkaani eli kovaa pyörittämistä. Sillä tekniikalla ajoin vuoden 2012 syksyllä edelleen voimassa olevan 4 km Suomen ennätykseni 4:27,01. Kovalla pyörittämisellä tarkoitan tässä yhteydessä 110-120 pyöritysnopeutta. Vuodesta 2012 tekniikkani on muuttunut taloudellisemmaksi ja olen laskenut kampikierrokseni noin 100 paikkeille. Se tekniikka toimii pidemmillä matkoilla (kuten 10 km) paremmin. Kovempi pyörittäminen ei tällä kertaa onnistunut ja matka alkoi painaa jo puolentoista minuutin jälkeen. Jouduin palaamaan nykyiseen rauhallisempaan tyyliini. Kova pyörittäminen vaatisi aivan erilaista harjoittelua. Tällä hetkellä en vaan pysty siihen.

Jussi lähti heti alusta alkaen kovaa vauhtia ja en johtanut kisaa missään vaiheessa. Noin kaksi minuuttia ennen loppua mulla oli vaikeaa ja ero kärkeen kasvoi räjähdysmäisesti. Onneksi kakkossijani ei ollut tällä kertaa uhattuna ja tehtäväni oli vain ajaa loppuun asti. Jussi oli lopulta täysin ylivoimainen ja en olisi mitenkään pystynyt tällä kertaa hänen vauhtiinsa. Hän runttasi putkelta koko matkan. Oma aika oli hieman parempi kuin edellisessä 4 km kilpailussa, mutta en ollut silti kovin tyytyväinen, sillä oma Suomen ennätykseni jäi noin kahdeksan sekunnin päähän. Siihen olin tyytyväinen, että olin mitaleilla ja Suomen ennätykseni säilyi 15 sadasosasekunnin turvin. Ensi talven aikana se saattaa olla jo vaarassa, joten pitäisi itsekin pystyä parantamaan tämän hetken tasosta. 
Palkittu kolmikko! Kuvaaja: Marjatta Halme

Tämän talven Wattbike-cupista jäi hyvä maku vaikka osallistujia olisi mahtunut enemmänkin mukaan. Seuraava kilpailu onkin jo sitten ulkona maantie- tai maastopyörän päällä huhti- tai toukokuussa. Siihen asti treeniä ja kouluhommia, joita onkin tälle keväälle kasautunut kiitettävä määrä. Wattbiken löytää myös ensi viikon GoExpo-messuilta Helsingistä. Maahantuojalla Concept Finnrowing Oyllä on messuilla oma osasto. Olen itse käymässä osastolla lauantaina ja sunnuntaina. Tervetuloa!

keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Mikä on Wattbike ja miten sillä kannattaa harjoitella?




Yleistä tietoa Wattbikesta

Itse suosin sisäharjoittelussani ja etenkin talviharjoittelussani Wattbike-pyörää. Wattbike on Britanniassa kehitetty laite, jota on ollut mukana kehittämässä Britannian olympiapyöräilijät. Pyörä tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon perinteisille pyöräilijöiden käyttämille polkupyörään kiinnitettäville trainereille sekä muille kuntopyörille. Wattbiken erinomaisia piirteitä ovat erityisesti sen säädeltävyys, ajoasento, ajamisen helppous ja vakaus, tiedon keruu sekä tarkkuus. Wattbikessa on tanko joka muistuttaa maantiepyörän ohjaustankoa ja siihen kuuluu lisäksi ”aika-ajotangot”. Tankoa voi säätää paljon pituussuunnassa sekä korkeussuunnassa ja aika-ajoasentoa varten on saatavilla myös lisävarusteena erilliset kyynärpehmusteet, jotka voi kiinnittää ohjaustankoon. Satulan paikkaa voi säätää myös pituus- ja korkeussuunnassa ja erittäin pitkäjalkaisille ajajille on saatavilla myös erikseen pidempiä satulatolppia. Satula on helposti vaihdettavissa ja Wattbikessa olevat kiinnikkeet mahdollistavat normaalin levyisillä kiskoilla olevan satulan laittamisen pyörään. Satulan on tärkeä olla juuri sopiva kullekin ajajalle, joten on tärkeää että sen pystyy vaihtamaan mieleisekseen. Kammet ovat vakiona 170 cm pitkät ja niihin käy normaaleilla kierteillä olevat polkimet. Kammet ovat hieman kauempana toisistaan kuin tavallisessa kilpapyörässä, mutta kuitenkin paljon lähempänä toisiaan kuin esimerkiksi perinteisessä kuntopyörässä. Itselle ei ole ainakaan tullut mitään ongelmia siitä, että kammet ovat hiukan kauempana toisistaan. Pyörä sisältää sekä ilma- että magneettivastuksen ja niitä molempia voi myös käyttää yhtä aikaa. Vastuksista on olemassa myös internetissä taulukko, mistä näkee kuinka vastus muuttuu eri pykälillä. Wattbike näyttää hyvin monia eri tietoja ajamisen aikana sekä sen jälkeen. Olennaisimpia tietoja ovat muun muassa teho, pyöritystekniikan kuvaus (polaarinen voimakäyrä), laskennallinen nopeus ja matka. Jokaisen poljinkierroksen data on analysoitavissa tietokoneella, siirtämällä data kaapelilla tietokoneelle. Monitorista voi ilman tietokonettakin lukea lähes kaikki arvot, kuten täyden yhteenvedon harjoituksesta ja tiedot jokaisesta jaksosta (jos sellaisia on etukäteen määrittänyt). Lisäksi laite toimii yhteen monien sykemittarien kanssa jolloin sykkeen saa näkymään suoraan näyttöön eikä erillistä sykemittaria välttämättä tarvita. Wattbikea tuo maahan Indoor Sports Oy.


10 asiaa Wattbikesta ja sillä harjoittelusta

1. Harjoittelun tehokkuus
Wattbikella ajettaessa kannattaa ottaa huomioon se, että pyörää joutuu polkemaan koko ajan. Ajettaessa normaalisti pyörällä ulkona (tai myös sisällä trainerilla), pyörässä on vapaaratas, jolloin ajon aikana pystyy rullailemaan esimerkiksi alamäissä ja säästämään energiaa. Myös tasaisella ajettaessa pyörän vauhti pysyy käytännössä samana, vaikka hetkeksi lepuuttaisi jalkojaan. Wattbikessa ei ole vastaavaa vapaaratasta lainkaan ja jos lopettaa polkemisen, vauhti loppuu lähes välittömästi. Wattbikella harjoiteltaessa ei pysty pitämään siis taukoja muuten kuin olemalla paikallaan joten harjoittelu on jatkuvaa. Tämä on ainakin itselläni aiheuttanut sen, että kahden tunnin treenikin saattaa tuntua Wattbikella ajettuna yllättävän rankalta, kun sitä vertaa ulkona ajettuun kahden tunnin treeniin. Ulkona kuormitus ei nouse rullailun ja maastonmuodon vaihtelujen vuoksi useinkaan yhtä suureksi joten energiankulutus on pienempää. Siksi suosittelen ottamaan huomioon harjoituksia suunniteltaessa, että harjoitusvaikutus ei ole sama vaikka aika olisi sama.

2. Ylämäkiajo
Wattbikella ajo simuloi käytännössä tasaisella ajamista. Ajoasento ja lihasten kuormitus on vastaavat, mitä ulkona tasaisessa maastossa. Wattbikella voi kuitenkin simuloida halutessaan myös ylämäkiajoa. Se onnistuu, jos laittaa Wattbiken etujalkojen alle jotain koroketta, kuten lankun. Tällöin pienelläkin kulman muutoksella ajaminen muuttuu huomattavasti ja esimerkiksi lihasten kuormitus hieman muuttuu. Tämä voi tuoda hyvää vaihtelua harjoitteluun.

3. Kaksi erilaista versiota
Wattbikesta on saatavana kahta erilaista mallia. Toinen on nimeltään Trainer ja toinen Pro. Trainer-versiota suosittelen sellaiselle henkilölle, jonka tehotasot eivät ole kovin korkeat, on vasta aloittelemassa pyöräilyharrastusta tai ei tule ajamaan aivan maksimaalisia suorituksia. Trainer-versiosta löytyy huomattavasti kevyemmät alavastukset kuin Pro-versiosta, mutta toisaalta vastusalue loppuu aikaisemmin. Kyllä Trainer-versiollakin saa tehtyä kovia treenejä, mutta etenkin kovia voimavetoja tehtäessä vastukset eivät meinaa olla riittävän korkeat. Perusharjoitteluun Trainer-versio on hyvä ja etenkin peruskestävyysharjoittelussa mielestäni monipuolisempi kuin Pro-versio. Pro-versiossa riittää vastusalueet vaativallekin harrastajalle/kilpailijalle, mutta toisaalta kevyttä tai palauttavaa harjoitusta ajettaessa ajajan täytyy olla riittävän hyvässä kunnossa, jotta vastus pysyisi riittävän pienenä optimaalisilla poljinkierroksilla. Jos vastuksen kokee sopivaksi myös palauttavaan treeniin, silloin Pro-versio on parempi, koska siinä riittää yläpäässä enemmän kapasiteettia.

4. Kaksi erilaista vastusjärjestelmää
Wattbike sisältää kaksi erilaista vastusjärjestelmää: ilmanvastuksella toimivan sekä magneettivastuksella toimivan. Vastusjärjestelmät toimivat päällekkäin eli niitä voi käyttää yhtä aikaa ja molemmissa on erikseen säätövivut. Itse olen suosinut harjoittelussani enemmän ilmanvastukseen perustuvaa järjestelmää. Ilmanvastus toimii käytännössä samalla periaatteella kuin soutulaite ja tykkään vastuksen pehmeydestä ja siitä että sen kanssa on helppo pitää sopivan korkeita poljinkierroksia ja ajo ei mene vääntämiseksi. Mielestäni ilmanvastus on kaikkein lähimpänä ulkona ajoa. Käytän kuitenkin magneettivastusta etenkin voimavetoihin, kun tarvitsen terävää vastusta ja selkeää tunnetta siitä että tuotan voimaa. Vastuksen käyttö on kuitenkin maku- ja tottumiskysymys.

5. Vastuksen nollaaminen
Wattbiken vastuksen saa ”nollille” laittamalla esimerkiksi jätesäkin ilmanottoaukon eteen niin että se peittää koko pinta-alan. Näin ilmanvastus on nolla ja on helppo tehdä esimerkiksi hermotusta parantavia kevyitä nopeusvetoja.

6. Viihdykettä harjoitteluun
Kuuntelen yleensä musiikkia tai katson elokuvia ajaessani Wattbikea. Aika menee rattoisasti ja nappikuulokkeet vaimentavat hyvin huminaa. Etenkin pienessä tilassa Wattbike pitää jonkin verran huminaa varsinkin ajettaessa ilmanvastuksella. Magneettivastuksen lisääminen ei juuri nosta ääntä, mutta ilmanvastuksen lisääminen kasvattaa huminaa. Tykkään katsoa pidemmissä peruskestävyystreeneissä tietokoneelta samaan aikaan elokuvaa. Käytän myös yleensä tuuletinta, joka poistaa mukavasti kertyvää hikeä. Sisällä ajettaessa ilmanvirtaus on normaalisti minimaalinen ja hiki ei kuivaa lainkaan vaan valuu noroina maahan. Siksi jonkinlainen tuuletin on hyvä olla, jotta harjoittelu on miellyttävämpää. Tehotreeneissä on yleensä katso elokuvia vaan keskityn täysillä itse suoritukseen.

7. Harjoittelun periaatteita
Oma harjoittelu Wattbikella painottuu talviajalle. Kesälläkin teen joitain tehoharjoituksia, kun sää on huono ulkona, mutta yleisesti ottaen käytän Wattbikea lähinnä talviharjoitteluun. Talviharjoitteluun oma ajatukseni on, että kannattaa tehdä lähes kaikki tehotreenit sisällä Wattbikella. Lisäksi osa peruskestävyyslenkeistä kannattaa tehdä Wattbikella (varsinkin kylmillä ja märillä keleillä) ja myös nopeusharjoittelu on helppoa sillä pyörä pysyy paikallaan. Yritän talven aikana harrastaa jonkin verran muitakin lajeja, kuten jalkalenkkeilyä, hiihtoa ja kuntosaliharjoitteita, mutta pidän pääpainon pyöräilyssä. Mielestäni pyöräilijänä voi kehittyä ainoastaan tekemällä suurimman osan treeneistään pyörällä. Ulkona ajaminen on tärkeää myös talviaikaan, että tasapaino, pyörän hallinta ja ajotekniikka pysyvät kunnossa. Kuitenkaan en tykkää itse tehdä talvella lainkaan kovia treenejä ulkona sillä se ei ole aina kovin turvallista eikä terveellistä. Pimeys, liukkaus ja liikenne ovat ensisijaisimmat syyt sekä toiseksi kylmät kelit. En halua riskeerata terveyttä tekemällä kylmällä kelillä kovia harjoituksia. Tietysti esimerkiksi hiihtäjille se ei ole ongelma, mutta en ole itse tottunut tekemään kylmässä kovia harjoituksia ja näin teen ne sisällä. Wattbikella on myös helppo tehdä tehokas ja optimaalinen harjoitus. Harjoituksesta saa helposti yleisten periaatteiden mukaisen nousevatehoisen treenin, kun taas ulkona sen tekeminen on aina haasteellisempaa. Wattbikella treenin tekemiseen ei myöskään tarvitse laittaa kerroksittain vaatteita ja treeni on nopea aloittaa. Pyrin tekemään ympäri talven vähintään yhden kovan harjoituksen viikossa, jotta pystyn pitämään yllä kuntoa ja myös kehittämään sitä ennen kilpailukauden alkua.

8. Pyöritystekniikan kehittäminen
Wattbike on hyvä laite myös pyöritystekniikan kehittämiseen. Polaarinen voimakäyrä näyttää molempien jalkojen työskentelyn, voimantuottokulmat ja pyörityksen taloudellisuuden. Käyrä kertoo sen, että kuinka hyvin pystyy myös vetämään jalkaa ylöspäin ja minimoimaan voimantuoton heikot kohdat. Wattbike kertoo myös jalkojen voimatasapainon eli sen että onko jompikumpi jalka vahvempi. Itse seuraan lähes jokaisen harjoituksen aikana voimakäyrää ja yritän kehittää pyöritystekniikkaani. Tarkkailen myös sitä, että molemmat jalat tekisivät yhtä paljon töitä.

9. Kuntotestien tekeminen
Wattbike on oiva väline kuntotestien tekemiseen. Kaikkein helpoin tapa on asettaa valmiiksi esimerkiksi 30 minuutin aika ja pyrkiä ajamaan se mahdollisimman kovaa. Tällöin keskiteho määrittää suorituksen tehokkuuden. Wattbike on hyvä keskitehoon perustuvissa kuntotesteissä, mutta sitä voi käyttää myös portaittain nousevaan kuntotestiin. Laitteesta löytyy valmiiksi ohjelmoituja kuntotestejä joiden mukaan voi tehdä testin. Laitteen huono puoli on se, että siihen ei voi ohjelmoida valmiiksi tiettyä wattia jonka laite pitäisi ja sitten voisi vaan ajella ja teho pysyisi vakiona. Laitteeseen voi kuitenkin ohjelmoida tavoitetehon joka näkyy ruudussa ja sitten voi itse yrittää pitää tehon kohdallaan. Tämä vaatii kuitenkin hieman harjoittelua, että pystyy oppimaan tasaisen pyöritystekniikan ja ajamaan tasaista vauhtia.

10. Kilpaileminen
Wattbiket voi myös kytkeä tietokoneiden kautta toisiinsa ja näin pystyy kilpailemaan toisia pyöriä vastaan. Optimaalisinta kilpaileminen on varta vasten järjestetyissä Wattbike-kilpailuissa, mutta myös kotona voi kilpailla jos sattuu omistamaan useamman laitteen. Wattbikeille on olemassa myös oma ranking-lista johon voi käydä pistämässä omat ennätystuloksensa saavuttaessaan sellaisia. Näin voi myös motivoida itseään kovempaan treeniin noustakseen listalla korkeammalle.

Linkkejä joista saa lisää tietoa Wattbikesta, sen maahantuonnista ja sen hankkimisesta:
http://wattbike.com/fi/home
http://www.finnrowing.com/


Antoisaa tuskaa – Wattbike SM 10 km, Espoo 6.2.2015



Viimeistelyharjoitukset, tavaroiden pakkaus, reissaaminen ja kaikki muu työ vain sen takia, että olin osallistumassa jälleen wattbiken SM-kilpailuihin. Eikä oikeastaan ”vain”, vaan juuri sen takia että olin menossa wattbike-kilpailuun. En tiedä kuinka moni arvostaa esimerkiksi voittoa wattbike-kilpailusta. Ehkä jotkut, mutta varmasti monet eivät arvosta ja ymmärrän sen. En kuitenkaan juuri välitä siitä, sillä ajan kisoja sen takia että ne ovat itselleni tärkeitä. Vuosia jatkunut wattbike-kisojen kiertäminen on tarjonnut joka talvelle mielekkäitä tavoitteita ja motivaatiopiikkejä. Ne ovat toimineet myös hyvinä harjoituksina siinä mielessä, että olen voinut testata omien viimeistelyharjoitusteni toimivuutta ennen varsinaisen kilpailukauden alkamista. Kilpailut ovat kannustaneet tekemään myös talvella kovia treenejä ja treenien tulokset on pystynyt hyvin havaitsemaan wattbike-kilpailuissa. Kilpailut ovat henkireikä keskellä pimeää, kylmää, märkää talvea ja minulle jo tavallaan elämäntapa. Pyrin osallistumaan kisoihin vaikka en olisi aivan parhaassa vireessä ja haluan tukea samalla myös kisojen järjestäjiä osallistumalla. En tiedä millä pitäisin talvella motivaatiotani yllä, jos en olisi aikanaan löytänyt näihin wattbike-kilpailuihin. Wattbike-kisojen järjestäjä ja wattbike-pyörien maahantuoja, Indoor Sports Oy, toimii myös yhteistyökumppaninani ja olen saanut jo useamman vuoden mahdollisuuden harjoitella kotona wattbikella. Ilman wattbikea harjoittelu olisi aivan erilaista, joten olen hyvin kiitollinen tästä mahdollisuudesta. Ja wattbike-kisojen olemassaolo on vielä bonus kaiken päälle.
 
Kilpailu käynnistyi. Kuvaaja: Piia Halme
Wattbiken 10 km Suomen mestaruus kilpailut pidettiin jälleen tuttuun tapaan Espoossa, suuressa palloiluhallissa. Paikka on yksi wattbike-cupin historian parhaista hyvien suoritusten tekemiseen, sillä halli on ilmava ja korkea ja mahdollistaa hyvän hapen saannin. Vuosien varrella kisoja on ajettu myös monissa pienissä huoneissa, jolloin ilmanlaatu ei ole ollut paras mahdollinen ja sekä kuumuus että verenmaku suussa ovat haitanneet suoritusta. Espoon hallissa on kuitenkin ollut joka kerta huippuedellytykset hyviin aikoihin ja Suomen ennätyksiäkin on syntynyt, kuten tällä kertaa naisten sarjassa. Valmistauduin kilpailuun hyvin ja tein huolelliset lämmittelyt musiikin siivittämänä. Lähdössä olin melko jännittynyt, mutta myös luottavainen. Olin asettanut itselleni tavoitteen kirkastaa viime vuotinen hopea kullaksi ja ajaa oman ennätyksen tuntumaan. Koska olen ajanut kauan wattbikea, tiesin tarkalleen millä teholla täytyi lähteä liikkeelle, jotta saavuttaisin tavoitteeni. Päätin ajaa tasavauhtia alusta loppuun ja katsoa mihin se riittäisi. Lähdin maltilla liikkeelle ja katsoin väärin monitoriani, luullen lähteneeni heti kärkipaikalle. Luulin johtavani kisaa, mutta vasta noin ensimmäisen kilometrin jälkeen huomasin, että olinkin toisena ja ero kärjessä ajaneeseen Jesse Uusiperheeseen kasvoi jatkuvasti. Hetken ajattelin muuttaa taktiikkaa ja lähteä seuraamaan Jesseä, mutta maltoin mieleni ja ajattelin että saavuttaisin Jessen mahdollisesti myöhemmin jos jaksaisin ajaa tasaisella teholla. Ajo eteni hyvin ja pystyin pitämään kakkossijani koko ajan. 
 
Tuska alkaa poltella jäsenissä! Kuvaaja: Piia Halme


Kilpailun puolivälin jälkeen odotin tuttua hyytymisen tunnetta, mutta sitä ei tällä kertaa tullutkaan. Pystyin jatkamaan tasaisesti ja aloin saavuttaa Jesseä metri metriltä. Ero oli pahimmillaan jo yli seitsemän sekuntia. Kun noin yhdeksän minuuttia oli ajettu, alkoivat ensimmäiset vaikeudet. Jalkoja kivisti ja hengitys kävi kiivaana. Syke oli noussut jo reilusti yli 190 lyönnin ja tuli se kohta jolloin tekee mieli antaa periksi. En kuitenkaan voinut luovuttaa sillä olin jo niin lähellä johtajaa. Päätin rynnistää ohitse. Niin tapahtuikin reilu kilometri ennen maalia ja ehdin tuudittautua hetkeksi voittamisen huumaan. Matka maaliin oli kuitenkin vielä pitkä ja sain todeta sen kantapään kautta. Jesse pisti isoa vaihdetta silmään ja runttasi väkisin uudestaan ohitse. Olin mykistynyt. Luulin kilpailun jo ratkenneen, mutta niin ei todellakaan käynyt. Lopun tuska iskostui mieleen ja olin epätoivoinen tippuessani uudestaan toiselle sijalle. Taistelin vastaan, mutta Jessen viimeisen minuutin veto oli hirmuinen. Pystyin kuitenkin aloittamaan oman kirin noin puoli minuuttia ennen loppua ja nostin watit hiljalleen kohti 600 wattia. Sain supistettua hieman eroa, mutta sitä jäi kuitenkin maalissa vielä noin puolitoista sekuntia. Olin hieman pettynyt mutta silti erittäin tyytyväinen. En olisi uskonut ajavani sekunnin päähän ennätyksestäni. Jesse ajoi erittäin hyvin ja parempi voitti tällä kertaa.
 
Kilpailun tuloksia ja tietoa wateista. Kuvaaja: Piia Halme
Tunsin itseni 186 cm pituisena pienikokoiseksi palkintojen jaossa! Kuvaaja: Piia Halme
10 kilometrin taival wattbiken selässä on erittäin haastava. Itselläni tehot ovat aavistuksen kovemmat kuin viimeinen kuorma, jonka olen ajanut suorassa maksimitestissä. Maksimitestissä tarvitsee kuitenkin ajaa vain kolme minuuttia sillä teholla, kun taas wattbike-kilpailussa noin 12 minuuttia. Tämä kuvastaa hyvin matkan raakuutta. Yhtään metriä ei saa ilmaiseksi. Harjoitteluun pätee sama periaate. Jokainen metri täytyy ajaa, sillä wattbike ei ”etene” ilman työtä.

Wattbike pysyy edelleen pääasiallisena harjoitteluvälineenäni, sillä keliolosuhteet ovat edelleen surkeat ja on vaan paljon helpompaa ja tehokkaampaa harjoitella sisällä. Vaihdan kuitenkin hieman kovien harjoitusten painopistettä lyhempään suuntaan, sillä seuraava kisa on jo aivan pian ja se on vain 4 km mittainen. Olen todennäköisesti menossa sinne ja toivottavasti moni muukin löytäisi Tampereelle nauttimaan kevään viimeisestä wattbike-tapahtumasta. 

Katso tästä lisätietoja lajista ja laitteesta!

Wattbike