sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Bikefitting-mitoituksesta ja sen toimivuudesta



Kävin viime keväänä yhteistyökumppanini Larun pyörän tekemässä Bikefitting-mitoituksessa. Mitoituksen suoritti Risto Hirvikallio. Nyt on tullut aika kerrata millainen mitoituspalvelu on kyseessä, mitä siellä tehtiin ja miten se vaikutti kesällä ajamiseeni. Nyt talven aikana on jokaisella aktiivipyöräilijällä hyvin aikaa miettiä ajoasentoaan ja siinä ilmeneviä ongelmia ja suunnata mahdollisesti mitoituspalveluun. Bikefitting mahdollistaa virheellisten asentojen korjaamisen, puutteiden havaitsemisen ja antaa hyvät valmiudet kehittymiseen.

Bike Fittingissä pyritään luomaan jokaiselle ajajalle mukava, tehokas ja yksilöllinen ajoasento. Larun pyörällä on useiden vuosien kokemus mitoitusten tekemisestä. Jatkuva koulutus sekä yhteistyö Shimanon kanssa mahdollistavat ajantasaiset menetelmät ja laitteistot. Mitoituspyörässä on kolmiulotteinen tehonmittaus, joka mahdollistaa eri suuntiin tapahtuvien jalan liikkeiden seurannan. Lisäksi liikettä pyörän päällä analysoidaan liikeanalyysikameroilla. Larun pyörässä mitoitusta tehdään maantie- ja triathlonpyöriin ja valittavana on eritasoisia mitoitusohjelmia omien tarpeiden mukaan.

Minulle tehtiin Larun pyörässä laaja mitoitus, koska en ole siellä aiemmin käynyt mitoituksissa ja oli hyvä laittaa asiat kerralla kuntoon. Mitoitus lähti liikkeelle taustakyselyillä, joissa selvitettiin lajitaustaa, loukkaantumishistoriaa sekä mahdollisia ongelmakohtia ajoasennossa. Taustatietojen avulla pystyttiin keskittymään heti olennaisimpiin asioihin. Tämän jälkeen selvitettiin tarkasti kehon eri osien mitat, lihaskireydet ja raajojen liikelaajuudet. Todellisten mittojen avulla on helppo laskea laskennalliset lähtömitat, kun siirrytään pyörän päälle hiomaan ajoasentoa. Olikin jo tiedossani aiemmin, että minulla on etenkin lapojen ja takareisien alueilla paljon kireyksiä, mitkä vaikuttavat jonkin verran ajoasentoon. Niiden tiedostaminen ja mittaaminen on tärkeää, koska ajoasennon täytyy olla sellainen että siinä on hyvä olla eikä mistään kiristä. Kuitenkin asennon täytyy olla samalla riittävän tehokas. Jos saisin kroppani notkeammaksi, pystyisin mahdollisesti ajamaan vielä tehokkaammassa ajoasennossa, kun lihakset eivät olisi niin kireät.
Alkukartoitusta

Jalan luontaisen asennon etsimistä
Itselle mielenkiintoinen asia oli etenkin jalkojen luontaisen asennon mittaaminen. Istuin tuoliin ja annoin jalkojen roikkua rennosti. Jalkojen osumakulmaa maahan tarkkailtiin ja sitä kuinka paljon ne ovat luontaisesti kallellaan ulos tai sisäänpäin. Minulla on aina ollut pyörän päällä omasta mielestäni lähes identtinen toiminta jaloissa ja olikin ihmeellistä, että toinen jalkani käyttäytyi hieman eri tavalla. Olin laittanut ajokenkien klossit ennen aina identtisesti toistensa kanssa ja hyvinhän ne oli ollut muuten kohdallaan, mutta toisen jalan klossia täytyi nyt hieman säätää niin, että lopputuloksena toinen jalkaterä osoitti hieman sisäänpäin ja toinen hieman ulospäin. Näin ajamisesta tuli paljon helpompaa eikä polkemisessa ollut ylimääräisiä jännityksiä. Olin ihmetellytkin talven aikana, kun toisen jalan kantapää oli pyrkinyt kääntymään ulospäin ja olin sitten hölmöyksissäni säätänyt klossia niin että jalka ei kääntyisi ulospäin. Tämä oli suuri virhe ja opin mitoituksessa sen, että jalkojen tulee antaa liikkua juuri siinä asennossa mikä on niille kaikkein luontaisinta.

Kun pääsin pyörän päälle, aluksi pyörään laitettiin kehon mittojen perusteella lasketut teoreettiset mitat. Olin ottanut oman satulan mukaan, koska olin todennut sen aiemmin hyväksi. Mitoituksessa poljettiin lukuisia muutaman minuutin jaksoja erilaisilla kuormituksilla. Jokaisen kerran jälkeen muutettiin jotain säätöä ja minun piti itse yrittää havaita, mitä oli muutettu ja miten se toimi suhteessa edelliseen ajoon. Näin pikkuhiljaa löytyi optimaalinen ajoasento, joka oli tehokkuuden ja ajomukavuuden kombinaatio. 

Ajoasennon kokeilua
Laserien ja kulmamitan avulla ajoasennon tarkistamista
Ajoasento saatiin millin tarkkuudella oikein lasereiden avulla ja kameroilla pystyttiin lisäksi katsomaan miltä ajo näyttää eri suunnista. Pyörä mittasi eri voimavektoreita ja muodosti pyörityksestä kuvaajat. Kuvaajista pystyi lukemaan esimerkiksi jalkojen voimantuottonopeuden, puolierot sekä hidastavat voimat. Toinen isompi yllätys mitä testissä havaittiin jalkaterän luontaisen asennon lisäksi, oli se että jalat tuottavat voimaa eri ajassa suhteessa toisiinsa. Tarkoitan sitä, että toinen jalka tuottaa saman voiman paljon lyhyemmällä matkalla ja lyhyemmässä ajassa kuin toinen jalka. Tämä oli yllätys itselleni. Olen aina mieltänyt pyöritystekniikkani melko hyväksi ja jalkojen voimantuottoprosentit yhtä suuriksi. Itse voimantuotto olikin aika identtinen jalkojen välillä, mutta se vain tapahtui eri ajassa. Toisella jalalla polkaisin rivakasti alaspäin ja lähes heti vedin ylöspäin. Toisella jalalla taas poljin rauhallisemmin alas ja vedin hitaammin ylös. Liikkeessä ei ollut samanlaista räjähtävyyttä. Sitten yritin tietoisesti muuttaa polkemista ja kuvaajien perusteella onnistuin saamaan jalkojen työskentelyn identtisemmäksi.

Testistä jäi hyvä maku ja sain hyvän raportin, jossa oli tarkat mitat pyörän säätöä varten. On jännä juttu, miten paljon merkitystä pienilläkin asioilla, kuten ohjauskannattimen pituudella, klossien paikalla, ohjaustangon leveydellä ja satulan korkeuden parin millin muutoksella voi olla ajamiseen. Joskus nuorempana säätelin ajoasentoja vain tuntumalla ja satula oli aina eri kohdassa. Nykyään haluan laittaa mitan kanssa säädöt lähes millilleen. On turha antaa tasoitusta huonolla ajoasennolla. 

Kauden aikana ajoin uudella ajoasennolla ja sillä oli mukavampi ajaa myös lenkkiä. Ylävartalon paino tuli enemmän satulalle eikä tarvinnut enää roikkua ohjaustangon päällä. Polkeminen oli tehokkaampaa ja jalat liikkuivat luontaisemmissa asennoissa. Yritin kauden aikana miettiä enemmän jalkojen työskentelyä, että ne tekisivät työtä samalla tavalla. Toki usein unohdin sen, mutta askel parempaan suuntaan kuitenkin tapahtui. Myös alaselkä ei enää ”räjähtänyt” niin helposti kun siihen ei kohdistunut enää niin suurta painetta.

Voin suositella Bike Fitting-mitoitusta kaikille, joita vähänkin mietityttää ajoasento. Olen varma, että jokaiselta voidaan löytää jotain minkä voisi säätää paremmin. Itsellenikin tuli moni asia yllätyksenä. Larun pyörän henkilökunta on erittäin osaavaa ja ammattitaitoista. Ajoasennon säädöllä ei voi hävitä mitään, mutta sillä voi säästää esimerkiksi nivelten vääränlaista kuormittumista. 

Katso tästä lisää Larun pyörän Bike Fitting-palvelusta!